2025-12-01 12:36 AM
English below
Plusieurs problèmes avec X-CUBE-FREERTOS.1.2.0 , 1.3.1 , 1.4.0 et suivant (MDK-ARM) :
1) Si je ne met pas TOTAL_HEAP_SIZE à au moins le double que nécessaire, les dernières taches déclarées dans CubeMx ne sont pas exécutée . Aucune alerte n'est générée.
2) En changeant de version de FreeRTOS, je perd toute mes Taches, Mutex, Queues, ... mises dans CubeMX
3) X-CUBE-FREERTOS.1.4.0 me créer les Queue comme cela :
QueueTestHandle = osMessageQueueNew (20, sMessage, &QueueTest_attributes);
Au lieu de :
QueueTestHandle = osMessageQueueNew (20, sizeof(sMessage), &QueueTest_attributes);
Avec uint16_t, tout est Ok.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Several issues with X-CUBE-FREERTOS.1.2.0, 1.3.1, 1.4.0 and later (MDK-ARM):
1) If I don't set TOTAL_HEAP_SIZE to at least double what is needed, the last tasks declared in CubeMx are not executed. No alert is generated.
2) Changing the version of FreeRTOS causes me to lose all my Tasks, Mutexes, Queues, ... set up in CubeMX.
3) X-CUBE-FREERTOS.1.4.0 generates the Queues like this:
QueueTestHandle = osMessageQueueNew(20, sMessage, &QueueTest_attributes);
Instead of:
QueueTestHandle = osMessageQueueNew(20, sizeof(sMessage), &QueueTest_attributes);
With uint16_t, everything works fine.
2025-12-01 12:39 AM
Hello @Markko67
Let me thank you for posting.
For more investigation, could you please provide your Ioc.File.
Thanks.
Mahmoud
To give better visibility on the answered topics, please click on Accept as Solution on the reply which solved your issue or answered your question.
2025-12-01 1:34 AM